~Sertai Saya~

Friday, April 10, 2009

JANGAN TEGUR-BE SILENT-


Hari Khamis baru-baru ini 9.4.09 aku dan kak lia, eni dan sr pergi menonton filem ‘Jangan Tegur’. Bagi aku memang tak rugi menonton filem ini, yang ruginya kalau dah bayar RM9.00 masuk panggung tak tengok semua babak. Dengan kata mudah…banyak tekup muka dari menonton..huhu..Filem ini aku bagi 4 bintang dari 5 bintang. Ceritanya tak berat dan mudah untuk difahami.

Ikutkan di awal2 cerita memang dah mula saat-saat menakutkan. Saat Julia Ziegler mengalami kejadian aneh sebelum kemalangan. Julia banyak bermain dengan perasaan ekoran kejadian yang menimpanya setelah kemalangan. Dia sering dihantui oleh bayangan Baizura(lakonan Nadia Mustapha) yang sering muncul di saat dia ketakutan, ini membuatkan suaminya lakonan Pierre Andre merasakan perubahannya yang begitu ketara sehinggakan Julia dibawa berubat dengan seorang Ustaz.

Berikut ialah antara babak yang ada dalam cerita ini. Maaflah, terdapat satu gambar kabur kerana resolusi rendah kamera telefon bimbitku. Yang lain 'copy' saja..heheheh

Ini antara babak-babak Baizura(Nadia Mustapha) dirasuk. Gambar 1 dari kiri semasa dia menunduk berbalas dialog antara manusia dan syaitan dengan cuba melawan ustaz yang cuba memulihkannya. Gambar kedua apabila dia diapit untuk diubati dengan keadaan muka yang mengerikan dan menyeramkan. Sudahla sejuk dalam panggung lagi tambah menggeletar lutut kaki dengan keseramannya.



Terdapat satu babak di mana Julia terdengar suara tangis selepas keluar dari tandas sewaktu dia di hospital, dia cuba mencari suara tersebut sehinggalah di suatu ruang melalui pintu berhampiran dengan tandas itu dia menemui suara tersebut..dan adegan seterusnya anda saksikan sendiri di pawagam. Gambar atas ni kononnya aku nak ambik gambar ustaz tu saja sewaktu dia merawat Julia. Tapi disebabkan terkejut dengan Julia yang tiba2 berdiri di sebelah ustaz tu terus ter’snap’ sama adegan dia menghampiri ustaz tu. Dahlah dengan wajah dan badan biru2, hodoh, giginya…yarks..dialog yg aku ingat lebih kurang begini “Andai engkau manusia bekerjasama dengan aku, aku akan bagi semuanya…semuanya”, dialog Julia yang sedang dirasuk

( Begitulah syaitan yang tak akan berhenti-henti menyesatkan manusia agar sama-sama terjurumus ke Neraka.)..mak aiii..seram tengok dia keliling ustaz ni dengan terjeli-jelir lidah. Adegan seterusnya..tonton sendiri..huhuhu..

Semuanya kerana dendam dan tamak ingin menguasai sesuatu kemewahan dengan cara mudah. Akhirnya memakan diri sendiri. Moralnya tak perlulah kita terlalu tamak dengan orang yang sepatutnya mendapat haknya. Dan anda yang selalu memandu di tengah-tengah malam tu hati-hatilah ye..banyakkan membaca ayat-ayat al-Quran sebagai pelindung bukan sahaja mengelak dari gangguan syaitan malah gangguan manusia.

Malam tu sebelum tidur teringat jugalah adegan Julia berubah wajah tu..huhuhu..namun ku kuatkan semangat baca doa dan jangan fikirkan sangat..ia hanya lakonan semata-mata. Dan akhirnya aku tenggelam dalam lena kegelapan malam.

Sekian…Silalah menonton..


1 comment:

  1. ashabul kafi pun ada menonton jangan tegur..
    cerita nya buat ashabul tertanya2..
    tp mmg mudah faham..

    ReplyDelete

~DiRiKu & Rakan-RakAN SeangKatAN~

SiLa LiHat JuGa...

Blog Widget by LinkWithin

~MEnJelanG UlangTahun AhLi KeLuArGa SaYa~

Daisypath Vacation Ticker
Daisypath Vacation Ticker
Daisypath Vacation Ticker