~Sertai Saya~

Thursday, May 7, 2009

Apa Saya Buat Pagi Ni???

Seawal 5.30 pagi aku sudah tidak dpt melelapkan mata...entah kenapa apabila berada di bumi Melaka ni, dengan sendirinya..aku akan terbangun awal..namun begitu aku tetap cuba melelapkan mata..sehingga hampir 6.30 pg aku bangun mandi...dan menyiapkan diri yg sepatutnya..Setelah bersiap2 diriku untuk ber'jogging'...aku pun menunggang motosikalku dan menuju ke destinasiku 'Taman Botanikal Ayer Keroh Melaka'....di sini sekitarnya dipenuhi dengan pokok2 yang meninggi dan menghijau..semuanya dijaga rapi setiap aspek kebersihan oleh syarikat yang diperanggungjawabkan..Sebelum melangkah ke gerbang taman ini pengunjung disajikan dengan replika air terjun..dan bunga2 yg berwarna-warni...cantik...
Di atas adalah antara senarai bunga2an ang terdapt di dalam taman ni..selain tu pokok2 yang berdahan besar ...tinggi melangit memang banyak terdapt di dalam kawasan ini yang terpelihara mutu kayu dan keutuhan pokok2 tersebut...Antaranya ialah bintanggor daun karat, jelawai, kandis, petai, tembusu padang kedondong, kelat, daun besar putih, merawan siput jantan dan sebagainya...

Ketika berada di dalam kawasan ini, pengunjung tidak perlu risau kerana ia dilengkapi dengan sistem litar tertutup(CCTV)..semuanya diapantau oleh Jabatan Perhutanan agar semuanya terpelihara..
Ok..mari kita tinjau antara kemudahan yang terdapt dalam kawasan ini..errrmmm..xsangka aku bisa menghabiskan 2pusingan merentasi taman hutan ini..boleh kata hampir setiap pellusuk aku redah sorang2..sendirian..tapi tetap ada pengunjung yang lain..
Selain trek yang bagus...terdapat juga titi gantung...tasik..tempat perkhemahan..samada mendirikan khemah atau menggunakan chalet yang disediakan..tandas..taman dinosaur..taman herba..kepada yang palin suka membaca terdapat Kampung Buku di sini..semuanya masuk adalah percuma..kalau bernasib baik bertembunglah dengan si kera mencari makan ataupun yang bersiar2 bersama anak2nya..comel..tapi awas bila diganggu...


erm...selain itu.ia turut berdekatan dengan kawasan para pelatih PLKN...jadi xdelah sunyi sangat..terdengar jugalah suara pelatih2 ni menyiapkan diri untuk aktiviti seterusnya..

Ok..sekian dulu kali ini..badan pun sudah penat dan berpeluh2...mata pun tenang dengan melihat pokok2 menghijau..tiba masa pula untuk pulang..nanti datang lagi..
Jangan lupa..lawatilah lagi pelbagai tempat menarik di Melaka..ewah..sy tolong promotekan Melaka bumi Hang Tuah ni..
Jumpa lagi di nukilan yang lain...Salam..

MySpaceMySpaceMySpaceMySpaceMySpace

No comments:

Post a Comment

~DiRiKu & Rakan-RakAN SeangKatAN~

SiLa LiHat JuGa...

Blog Widget by LinkWithin

~MEnJelanG UlangTahun AhLi KeLuArGa SaYa~

Daisypath Vacation Ticker
Daisypath Vacation Ticker
Daisypath Vacation Ticker