~Sertai Saya~

Friday, May 22, 2009

"Ketika Cinta Bertasbih"

Salam semua buat para pengunjung blog ku..kali ni aku nak menukilkan 1 filem baru yang bakal ditayangkan dalam bulan Jun ini di seluruh Indonesia..tayangan di Malaysia aku tidak pasti bila.. Filem ini bertajuk "Ketika Cinta Bertasbih"..http://www.emocutez.com Filem ini merupakan adaptasi dari novel yang bertajuk "Ketika Cinta Bertasbih"-karya Saudara Habibburahman El Shirazy yang terdiri dari 2 siri..yang merupakan antara novel terlaris dalam rantau Asia Tenggara..
Gambar di atas menunjukkan cover hadapan novel "Ketika Cinta Bertasbih"..http://www.emocutez.comNovel ini boleh di download dari laman web berikut..sila klik di sini..Untuk lebih memahami jalan cerita filemnya, eloklah sekiranya membaca dahulu coretan cerita dari novel ini..

Sinopsis filem ini:
Ketika Cinta Bertasbih berfokus pada perjalanan tokoh Azzam (M. Cholidi Asadil Alam), seorang mahasiswa Indonesia yang menuntut ilmu di Universiti Al Azhar Kairo-Mesir. Kuliahnya tertunda selama 9 tahun setelah ayahnya meninggal dunia, sehingga demi menghadapi dirinya dan keluarganya di Solo Azzam berniaga bakso dan tempe di Kairo-Mesir. Namun dari pekerjaannya itulah, ia menjadi terkenal di kalangan KBRI di Kairo, dan mempertemukannya dengan Eliana (Alice Norin), gadis cantik-moden, puteri Dubes RI di Mesir.

Perjalanan hidup dan cinta Azzam yang berliku tidak sekadar memberikan pencerahan jiwa namun mengajak penonton untuk lebih mendalami rahasia Illahi dan mengenal erti cinta. Kehadiran Anna (Oki Setiana), seorang wanita Islam yang menggoda hati Azzam menjadi unsur yang mengikat keduanya dalam misteri cinta yang dikemas dalam sudut pandang yang sangat berbeza dari filem-filem drama romantis pada umumnya. Peran adiknya bernama Husna (Meyda Sefira), serta Furqan (Andi Arsyil)-teman kuliahnya yang juga berasal dari Indonesia dan didapati terkena jangkitan AIDS merangkum perjalanan hidup Azzam menjadi sebuah cerita yang sangat bernilai.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai filem ini sila klik di sini...

http://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.com

Seperkara yang menarik tentang filem ini ialah cinta yang berlandaskan ajaran Islam dan tidak hanya mengejar keseronokan semata-semata,pengorbanan dan air mata..walaupun aku hanya menonton trailer sahaja, sudah tentu ia antara filem yang berkualiti yang bakal ditayangkan dari negara seberang..bukan aku tidak menyokong filem Malaysia, cuma ia lebih kepada keseronokan dunia dan kurang menampilkan ciri-ciri islamik yang baik maupun yang mudah difahami semua..tak semua mesej yang disampai oleh pembikin filem Malaysia sampai kepada penonton dan memberi impak yang berguna..

Berbalik kepada filem di atas..aku nak kongsi bersama antara skrip yang aku minat mendengarnya berulang2 kali dari trailer filem terbabit..


Apabila ditanya apakah pandangan Mbak Husna & Mbak ...(kurang jelas pada pendengaranku) cinta itu apa sih?

Mbak Husna(PELAKON 1):

cinta adalah kekuatan yang mampu mengubah duri jadi mawar..
mengubah cuka menjadi anggur,
yang sedih menjadi riang..
mengubah amarah menjadi ramah..
mengubah musibah jadi muhibah...itulah CINTA..



Mbak ...(PELAKON 2):


sekalipun cinta telah kuhuraikan dan kujelaskan panjang lebar..
namun jika cinta pada angin..aku jadi malu pada keteranganku sendiri..

meskipun lidahku telah mampu meleraikan..
namun tentang lidah...cinta ternyata lebih terang..
sementara pena begitulah terbit dari samrah.... (p/s:maaf kurang jelas sebutannya)
kata-kata pecah berkeping-keping,
begitu sampai kepada cinta...

dalam mengorahkan cinta,
akal terbaring tak berdaya bagaikan keldai berbaring dalam lumpur..
cinta semualah dan neraka cinta yang tersimpan ..

"Saya ingin seperti Fatimah puteri kandung Nabi yang seumur hidupnya
tidak pernah dimadu oleh Sayyidina Abi Talib Solihin"-petikan dari skrip Filem "Ketika Cinta Bertasbih"



Indah sungguh bait-bait kata di atas..tidak kurang juga lagu tema filem ini iaitu "Ketika Cinta Bertasbih" yang dinyanyikan oleh Melly Goeslaw ft Amee. Hayati bersama liriknya..

Lirik lagu:
Bertuturlah cinta
Mengucap satu nama
Seindah goresan sabdamu dalam kitabku
Cinta yang bertasbih
Mengutus Hati ini
Kusandarkan hidup dan matiku padamu

Bisikkan doaku
Dalam butiran tasbih
Kupanjatkan pintaku padamu Maha Cinta
Sudah di ubun-ubun cinta mengusik resah
Tak bisa kupaksa walau hatiku menjerit

Ketika Cinta bertasbih Nadiku berdenyut merdu
Kembang kempis dadaku merangkai butir cinta
Garis tangan tergambar tak bisa aku menentang
Sujud sukur padamu atas segala cinta


Soundtrack filem ini..sila klik...



Ok cukup dulu coretan maupun nukilanku kali ini..Salam semua..

http://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.com

No comments:

Post a Comment

~DiRiKu & Rakan-RakAN SeangKatAN~

SiLa LiHat JuGa...

Blog Widget by LinkWithin

~MEnJelanG UlangTahun AhLi KeLuArGa SaYa~

Daisypath Vacation Ticker
Daisypath Vacation Ticker
Daisypath Vacation Ticker